تفاوت چیلر صنعتی و مینی چیلر
نوشته شده توسط : شرکت مهتاب گستر

چیلر

چیلر های صنعتی

چیلر صنعتی به چیلر ای گفته می شود که در صنایع مختلف با هدف جذب گرمای مازاد در ماشین آلات و فرآیند های تولیدی مورد استفاده قرار می گیرد. به واسطه نقش ویژه انتقال حرارت (سرمایش) در عملکرد صحیح ماشین آلات و تولید محصولاتی با کیفیت، ساخت چیلر های صنعتی مستلزم رعایت نکات مهمی است که طبیعتاً بر روی قیمت خرید این چیلر ها تاثیر گذار است.

معرفی چیلر

چیلر در لغت به معنای سردکن می باشد. در واقع، چیلر مکانیزمی است که بر اساس یک سیکل برودتی (تراکمی بخار یا جذبی) با ایجاد جریان سیال سردی به نام مبرد و با به گردش درآوردن آن درون یک مبدل حرارتی (اپراتور)، آب سرد تولید می‌ کند. به عبارتی محصول خروجی تمام چیلر ها آب سرد در محدوده دمایی ۶ الی ۷ درجه سانتی گراد می‌ باشد که از آن به منظور تهویه مطبوع یا برودت صنعتی استفاده می شود.

امروزه چیلر جزء یکی از سیستم های تهویه مطبوع به روز با کاربردی بی نظیر است.

در بیشتر ساختمان های شیک و لوکس از این دستگاه برای بر قراری شرایط محیطی مناسب استفاده و بهره برداری می شود.

انواع چیلر ها

چیلر ها متداول ترین نوع دستگاه هایی هستند که برای خنک سازی فضا های بزرگ تجاری استفاده می شوند. در واقع چیلر های مختلفی وجود دارند و هر نوع مزایا و معایب خاصی را بر اساس برنامه، بودجه تاسیسات و منابع انرژی موجود خواهند داشت. چیلر ها بر اساس نوع منبع انرژی و کارکرد دستگاه در دو نوع تراکمی و جذبی تقسیم‌ بندی می‌ شود. منبع انرژی چیلر های تراکمی انرژی برق و انرژی به انرژی چیلر های جذبی انرژی حرارتی می باشد.

توجه به موارد از جمله عملکرد، بازده، تعمیر و نگهداری، اثرات زیست محیطی و چرخه عمر چیلر در زمان انتخاب از اهمیت بالایی برخوردار است.

چیلر صنعتی

چیلر تراکمی

از پر کاربرد ترین انواع چیلر های مصرفی در ساختمان‌ ها که وظیفه تامین سرمای مورد نیاز ساختمان را در تمامی قسمت ها بر عهده دارند چیلر های تراکمی می باشد.

در این نوع از چیلر، ابتدا به وسیله کمپرسور گاز متراکم می شود. سپس این گاز به کندانسور وارد شده و در آنجا به کمک آب یا هوای محیط، خنک می‌ شود و به حالت مایع تبدیل می شود. این چیلر ها در دو نوع متفاوت هوا خنک و آب خنک وجود دارند.

چیلر تراکمی هوا خنک

چیلر های خنک کننده هوا نیازی به برج های خنک کننده ندارد و خنک سازی از راه هوای آزاد و به وسیله فن های کندانسور صورت می‌ گیرد. در حالی که چیلر های بادی نسبت به چیلر های خنک کننده آب به انرژی بیشتری احتیاج دارند، اما وقتی صحبت از خنک سازی است به دلایل مزایایی که دارند می توانند گزینه مناسبی باشند.

مزایای چیلر تراکمی هوا خنک

از جمله مزایای آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب چیلر های هوا خنک آسان است و به طور معمول در خارج از ساختمان نصب قابل نصب است. (بدون نیاز به فضای اضافی)
  • چیلر های خنک کننده هوا بسته به اندازه و ظرفیت چیلر برای خنک سازی در مقیاس کوچک و تجاری در دسترس هستند
  • نصب و نگهداری آن ها ارزان تر از سیستم های خنک کننده با آب است.
  • از گرمای خارج شده از چیلر می‌ توان برای گرم‌ کردن محل کار در دوره های سرد و صرفه جویی در هزینه استفاده کرد.

این سیستم ها بسته به نوع نیاز افراد و محل زندگی آن ها متغیر است. در صورتی که تمایل دارید آرامشی بی نظیر را از طریق دستگاه های تهویه مطبوع بر قرار کنید، بهتر است تمام شرایط را پیش از خرید آن لحاظ کنید. به کمک مشورت با کارشناسان شرکت مهتاب گستر در این زمینه بهترین انتخاب خود برای تامین آرامش فضای داخلی ساختمان دست یابید.

چیلر ها همانند ماشین هایی که برای تولید آب سرد یا گرم استفاده می شوند بسیار ساده هستند و برای توزیع تهویه هوا در اطراف ساختمان به کار گرفته می شوند.

البته برخی از انواع آن در فرآیند های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می گیرند اما ما در وهله اول به کاربرد آن ها در تهویه مطبوع ساختمان هایی که معمولاً دارای واحد های تهویه هوا و فن کویل هستند، می پردازیم.

به مجموعه تجهیزاتی که بر اساس سیکل تبرید، حرارت را از یک مایع (معمولا آب) به روش های تراکم بخار یا جذبی می زداید، چیلر گفته می شود.

کاربرد دستگاه چیلر صنعتی

خطوط تولیدی بسیاری در صنایع وجود دارند که برای دستیابی به محصول مورد نظر، در بخشی از فرآیند خود نیازمند سرمایش می باشد که در اصطلاح آن را خنک کاری فرآیند یا برودت صنعتی می‌نامند. به عبارت دیگر، نایی مکانیزم برودتی است که برای حذف گرما از یک طرف تولیدی استفاده می شود.

صنعت پلاستیک، تزریق و ریخته گری، فلز کاری، جوشکاری، ماشین_ابزار، پتروشیمی، داروسازی، بهداشت و درمان، تولید و نگهداری مواد غذایی، پرورش ماهی، کاغذ سازی، راهسازی و ... از جمله صنایعی هستند که از دستگاه چیلر صنعتی برای سرمایش و تولید برودت استفاده و بهره برداری می کنند.

نکات طراحی و ساخت چیلر صنعتی

در مقایشه با چیلر های تهویه مطبوع می بایست الزامات ویژه ای در طراحی، ساخت و تولید چیلر های صنعتی لحاظ شود که مهم ترین آن ها را می‌ توان در دو دسته مورد بررسی قرار داد:

  • قابلیت کارکرد در فصل زمستان
  • تولید آب سرد با قابلیت اطمینان بالا

تولید آب سرد با قابلیت اطمینان بالا به وسیله چیلر های صنعتی کیفیت عملکرد بسیاری از فرآیند های صنعتی و ماشین آلات تولیدی که از چیلر برای نیاز خود به خنک کاری استفاده می‌ کنند، به شدت بستگی به کیفیت آب سردی دارد که توسط چیلر تولید می‌ شود.

در واقع در این صنایع یکی از فاکتور های موثر در کیفیت و میزان تیراژ محصولات تولیدی، قابلیت اطمینان بالای سیستم خنک کاری می باشد.

مینی چیلر

مینی چیلر های صنعتی

مینی چیلر های صنعتی قابلیت کارکرد در چهار فصل را دارا می باشد و بر اساس نیاز مصرف کننده طراحی و ساخته می شود.

در پروژه های صنعتی کارفرمایان باید اطلاعات دقیق تری از پروژه خود را در اختیار طراح قرار دهند تا سازنده بتواند تطبیق شرایط کاری مینی چیلر با پروسه مورد نظر را رعایت کند و بهتر است به این منظور مهندسی که شناخت کامل به مراحل تولید یا فنی پروژه دارد با طراح یا سازنده مینی چیلر، کاملاً در ارتباط باشند.

مینی چیلر های صنعتی می تواند دارای منبع ذخیره آب و پمپ به صورت یک پکیج مکمل جهت افزایش راندمان سیستم و کاهش مصرف برق نیز باشد. این مینی چیلر ها با راندمان بالا، با آخرین تکنولوژی های روز بازار طراحی و ساخته می شوند.

مینی چیلر های صنعتی می تواند دارای منبع ذخیره آب و پمپ به صورت یک پکیج مکمل جهت افزایش راندمان سیستم و کاهش مصرف برق نیز باشد. این مینی چیلر ها با راندمان بالا، با آخرین تکنولوژی های روز بازار طراحی و ساخته می شوند.

مزایای مینی چیلر های صنعتی

  • حمل و نصب آسان
  • اتصال مستقیم به دستگاه
  • بدون محدودیت در ظرفیت
  • قابلیت کارکرد دستگاه برای چهار فصل
  • استفاده از کمپرسور اسکرال بی صدا و راندمان بالا
  • استفاده از قطعات ساخت بهترین کمپانی های دنیا
  • قابلیت استفاده از سیستم فری کولینگ در زمستان
  • استفاده از مبدل Shell&Tube و coaxial با قابلیت تعمیر
  • ارائه دستگاه به صورت حاره ای و کارکرد تا دمای ͨ °55 محیط
  • کم صدا بودن با استفاده از تکنولوژی به روز در فن های مینی چیلر
  • استفاده از کویل های کندانسوری با تکنولوژی ساخت بسیار بالا جهت افزایش راندمان
  • امکان ساخت دستگاه با دو عدد کمپرسور در دو مدار مجزا جهت صرفه جویی در مصرف برق
  • امکان استفاده از برد الکترونیکی یا plc جهت کنترل سیستم و عیب یابی آن در زمان تعمیرات یا سرویس

راهنمای انتخاب و خرید چیلر و مینی چیلر

انتخاب نوع چیلر صنعتی نیاز به بررسی و محاسبه دقیقی دارد تا ظرفیت مورد نیاز آن متناسب با پروژه تعیین شود. پس یادتان باشد قبل از خرید چیلر صنعتی حتما با یک کارشناس سیستم های گرمایشی مشورت کنید.

گروه تولیدی و صنعتی مهتاب گستر با سال‌ ها تجربه در زمینه مشاوره خرید چیلر و مینی چیلر و نصب و راه اندازی بهترین سیستم های تهویه مطبوع، آماده ارائه انواع چیلر های صنعتی به مشتریان عزیز می باشد.

مشاوره و سفارش چیلر صنعتی

برای مشاوره و خرید چیلر صنعتی می توانید با تیم متخصص مهتاب گستر در ارتباط باشید .

شما می توانید از طراحی تا اجرا محصول مورد نظر و پشتیبانی آن برای پروژه های بزرگ را به ما بسپارید .

وب سایت شرکت مهتاب گستر: https://cooling-tower.ir/

تلفن: 66706377 و 66709528

همراه:  09127883721

ایمیل: prod.cooling.tower(@)gmail.com





:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: